MGGA

Wil je of moet je veranderen?

Er is niets zo vervelend als moeten. Kinderen die iets moeten, zijn nagenoeg onmogelijk in beweging te krijgen. Want ze moeten iets. Volwassenen zijn daarin niet anders. Als we iets moeten dan vinden we dat vervelend. Dan voelen we ons in onze vrijheid aangetast. En dat willen we niet. Toch is de aanpak bij verandering in de meeste gevallen de aanpak van moeten/ angst. ‘Als we niet ingrijpen, dan…..’, ‘We moeten veranderen want onze klanten willen andere producten, betere service enz.’ Tegelijkertijd zijn we ook bang voor wat er komen gaat.

Ik sprak een manager die niet wilde veranderen want ‘het zou weleens een succes kunnen worden en wat moeten we dan…’

De angst voor het onbekende maakt dat we niet veranderen. En als we dan gedwongen worden door de omstandigheden, dan voelen we ons een slachtoffer. Want iets of iemand dwingt ons om onze comfortabele positie op te geven. Veranderen uit angst is zeker geen garantie voor een succesvolle verandering. De energie die nodig is om een verandering tot een succes te maken gaat niet zitten in de verandering maar in het slachtoffer voelen van de omstandigheden. Oh kijk ons, we moeten veranderen maar willen niet.

Veranderen omdat je het wilt is krachtig, je neemt zelf het heft in handen. Je verandert omdat je het wilt. Hier is het gevaar dat je roepende in de woestijn bent. Als de rest van de organisatie de noodzaak van de verandering niet ervaart dan is het krijgen van draagvlak een grote uitdaging.

Als de rest van de organisatie niet dezelfde ambitie heeft dan is het meekrijgen in de verandering een bijna onmogelijke opgave. Je kan gloedvolle betogen afsteken en fantastische vergezichten schilderen, zonder betrokkenheid van de organisatie kom je er niet. Als mensen geen urgentie voelen om hun veilige situatie te veranderen dan zullen ze ook niet in beweging komen.

De krachtigste start van een verandering is noodzaak koppelen aan ambitie. ‘We merken toegenomen concurrentie, marges onder druk, klagende klanten etc. en dat willen we doorbreken’. Want het is niet fijn werken in een organisatie die aan de verliezende hand is. Spelen in een winnend team is leuker dan bij een team waar de resultaten tegenvallen.

Wacht niet te lang met veranderen. Veranderen gaat veel makkelijker op het moment dat de resultaten goed zijn. Dan zijn er over het algemeen meer middelen en dan kan je zelf het tempo en de richting van de verandering bepalen. Proactief in plaats van reactief werk maken van je onderscheidend vermogen.

 

Joost Smaardijk

Ondernemen is veranderen, want de markt is altijd in beweging. Digitalisering biedt grenzeloze mogelijkheden, maar wat is wijsheid? Begin bij het begin: uw onderscheidend vermogen

Neem contact op met Joost