MGGA

Weg met de monocultuur – succesvol zijn door divers te zijn

Laatst was ik te gast bij een grote financiële instelling en daar zag ik wat ik al eerder bij een groot IT-bedrijf heb gezien. Er werken voornamelijk mannen van middelbare leeftijd die zich keurig kleden. Toen ben ik erop gaan letten en het viel me steeds meer op. De meeste bedrijven hebben een monocultuur. We zoeken blijkbaar naar mensen die zijn zoals wij. Dat is begrijpelijk, want alles wat vreemd is, is wennen.

Door het werken in een monocultuur heb je misschien het voordeel dat mensen de ongeschreven regels makkelijker begrijpen, maar je ontneemt jezelf zoveel moois en niet te vergeten de mensen die een meer dan waardevolle bijdrage kunnen leveren aan je bedrijf.

Er zijn minstens vijf voordelen van een divers personeelsbestand

1 Veel meer kandidaten voor een vacature

Om in je behoefte aan personeel te voorzien, moet je in de eerste plaats mensen vinden. Die worden door de vergrijzing in steeds lastiger te vinden in allerlei beroepsgroepen. De bekende aanpak is het ideaalprofiel opstellen en dan gaan werven. Dat ideaalprofiel blijkt heel vaak een beschrijving te zijn van het huidige personeelsbestand. Geef mensen een kans, ook als ze misschien niet helemaal passen op de functie. Werf mensen op ambitie en competentie, niet op opleiding en afkomst. Mensen die kunnen groeien binnen een organisatie zijn over het algemeen loyaler.

2 Meer blije klanten

Hoe je bent als organisatie bepaalt ook hoe je naar je klanten kijkt. We kunnen onszelf niet thuislaten. En dat hoeft ook helemaal niet. Als we meer invalshoeken hebben om naar klanten te kijken, krijgen we een beter beeld van wat onze klanten willen. En daar zullen je klanten je dankbaar voor zijn. Als je een brede doelgroep aantrekt dan is het verstandig om de verkopers ook divers te laten zijn. Klanten kunnen zich veel makkelijker identificeren met een winkel als ze zich er in herkennen.

3 Betere producten

Hoe meer mensen meedenken over het te ontwikkelen product, hoe groter de kans dat het product aansluit bij de behoeften van de doelgroep. Door de groep mensen die meedenkt divers te maken krijg je nog meer invalshoeken en maak je betere producten. Banken gingen met ZZP-ers praten en ineens bleken ze toch mogelijkheden te zien om hen een hypotheek aan hen te verstrekken.

4 Creativiteit stijgt

Niet raar natuurlijk dat je creatiever wordt als je mensen met een verschillende achtergrond betrekt bij de oplossing van een probleem. Al eens met een rolstoel door een kantoor gereden? Dan richt je de werkplekken misschien wel heel anders in.

Mensen met een verschillende achtergrond hebben hun eigen kijk op het voorliggende probleem. En hoe meer ideeën hoe groter de kans dat het een goed idee is.

5 Je reputatie wordt beter

Bedrijven die echt invulling geven aan diversiteit hebben een betere reputatie. Wil je gezien worden als een bedrijf wat plaats biedt aan iedereen of als een ouderwets uitsluitend bedrijf?

Het levert ook nog eens meer geld op

Er is veel onderzoek gedaan naar de voordelen van diversiteit. Hierboven heb ik er een paar genoemd. Als die argumenten al niet genoeg reden zijn om actief aan de slag te gaan met diversiteit, dan is er nog de portemonnee. Bedrijven die de monocultuur vaarwel hebben gezegd zijn winstgevender.

Benieuwd wat diversiteit je oplevert? TNO heeft een instrument gemaakt om het inzichtelijk te maken

De voordelen zijn duidelijk, maar nu moet je nog concreet actie ondernemen om echt divers te worden.

Hoe kom je in contact met mensen met een andere achtergrond? Waar zijn ze te vinden? Hoe zorg je dat die mensen dan vervolgens in het selectieproces een eerlijke kans krijgen?
Wat moet je veranderen in de cultuur om te zorgen dat je de vruchten van de diversiteit plukt? En niet te vergeten het bestaande personeel, want voor hen is het een verandering die impact heeft. In een volgende blog ga ik in het verankeren van de diversiteit.

 

Joost Smaardijk

Ondernemen is veranderen, want de markt is altijd in beweging. Digitalisering biedt grenzeloze mogelijkheden, maar wat is wijsheid? Begin bij het begin: uw onderscheidend vermogen

Neem contact op met Joost