MGGA

Wat is onderscheidend vermogen?

 

Onderscheidend vermogen is dat waardoor jij het beste kan inspelen op de wensen van je doelgroep vergeleken met de concurrentie.

Per organisatie zal het onderscheidend vermogen anders zijn, waar de ene zich richt op de laagste prijs richt een ander zich op het compleetste aanbod en weer iemand anders zoekt een innige samenwerking met de klant. Allemaal prima manieren om onderscheidend te zijn, alleen hoe bepaal je wat voor jou werkt? Wat er gevraagd is in jouw unieke situatie?

Wat kan jij als beste?

Die unieke eigenschap is een basis voor je onderscheidend vermogen. Dit is wel iets waar je heel kritisch naar moet kijken, want kan jij dit echt het beste of kan de concurrentie dit met wat moeite ook bieden? Als je de beste service kan bieden dan is dat niet onderscheidend genoeg. En het is niet alleen belangrijk dat jij het als beste kan, het moet ook nog iets zijn waar je doelgroep op zit te wachten! En er zijn heel weinig mensen die klant worden vanwege de service.

 

Wat is de wens van je doelgroep?

In de praktijk zie ik teveel voorbeelden van klantwensen die helemaal geen klantwensen zijn. Veel hypotheekaanbieders denken dat klanten een hypotheek willen. Dat is niet waar, de klantwens is om zorgeloos te wonen en daarvoor is vaak een stuk financiering in de vorm van een hypotheek nodig. Het is zaak om de klantwens zo scherp mogelijk te formuleren en deze niet te snel voor waar aan te nemen. Door de wens goed in kaart te brengen ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld Obvion hypotheken kijkt anders naar de klanten. Meer hierover lees je hier.

Wie is je doelgroep?

Wie zijn de klanten die je wilt bedienen? Door helder je doelgroep in beeld te brengen kan je ontdekken of er wel genoeg potentiële klanten zijn. Het is verleidelijk om te zoeken naar niches, hier ben ik echter huiverig voor. Omdat lang niet alle niches voldoende groot zijn om van te kunnen bestaan. En als je een niche vindt die heel winstgevend is dan zal de concurrentie niet lang op zich laten wachten, waarna je weer terug bij af bent.

 

Waar zit je doelgroep?

Er zijn heel veel gegevens van mensen te achterhalen en te koop. Laatst heb ik de verhuur van een pand begeleid. Hiervoor heb ik meerdere potentiële huurders gesproken. Het verschil tussen de partijen was opmerkelijk. De ene partij wist van de bewoners van de wijk heel veel en ze hadden de verbanden tussen de gegevens gelegd. Zij konden de potentiële opbrengsten goed onderbouwen en daar hun business case op baseren. Een andere partij had die gegevens niet en zij kwamen ook tot een heel ander (veel gunstiger) exploitatieresultaat.

Dat er in Utrecht behoefte is aan een winkel in superfoods, biologische producten en lifestyle producten is niet zo verwonderlijk, maar is die behoefte er ook op Kanaleneiland? Want je bent daar met je hippe winkel heel onderscheidend maar je doelgroep zit daar niet.

 

Wat doet je concurrentie?

Als je niet weet wat je concurrentie aan het doen is, weet je ook niet of jouw aanbod nog steeds het winnende aanbod is. Je concurrent zal niet schromen om jouw aanbod te kopiëren en waar mogelijk te verbeteren. Alle reden dus om de concurrentie in de gaten te houden. Maar niet alleen je concurrentie. Kijk ook naar de ontwikkelingen in andere markten. Want wat er elders is uitgevonden kan heel waardevol zijn in jouw markt. En als first-mover heb je absoluut een onderscheidend vermogen.

Onderscheidend vermogen is niet blijvend, de concurrentie zit niet stil, de markt ontwikkelt zich en je doelgroep is ook continu in beweging. Alle reden om ermee aan de slag te gaan dus.

Onderscheidend vermogen moet waarde toevoegen voor je klant. Twee verschillende schoenen aantrekken doet het misschien goed op een feestje, maar voegt verder niets toe. MGGA helpt bedrijven die stappen willen maken met hun onderscheidend vermogen. 

Joost Smaardijk

Ondernemen is veranderen, want de markt is altijd in beweging. Digitalisering biedt grenzeloze mogelijkheden, maar wat is wijsheid? Begin bij het begin: uw onderscheidend vermogen

Neem contact op met Joost