Quick scan

Onderscheidend vermogen is afhankelijk van veel factoren. In deze quick scan komen de belangrijkste factoren aan bod. Op basis van 10 vragen krijg je inzicht in het onderscheidend vermogen van je bedrijf. Per vraag beoordeel je zelf hoe je scoort, op een schaal van 1 tot 10.

Resultaat

Helaas: je raakt klanten kwijt omdat je ze reden geeft om ontevreden te zijn over je prestaties.

Door je prestaties ben je prima in staat om klanten te behouden, maar er is ruimte voor verbetering.

Je hebt de afhaakfactoren prima onder controle. Klanten hebben niet direct een reden om voor een andere aanbieder te kiezen. Maar: hoe zorg je ervoor dat je klanten tevreden blijven?

Je hebt onvoldoende zicht op de wensen van je klanten, nu en in de toekomst. Weten wie je klanten zijn en welke veranderingen zich gaan voordoen, is noodzakelijk om duurzaam concurrerend te blijven.

Je hebt redelijk in beeld wie je klanten zijn en welke behoeftes zij (de komende jaren) hebben. Door hier meer aandacht aan te schenken, krijg je een duurzamer onderscheidend vermogen.

Je weet alles je klanten, voor nu en voor de toekomst. Hoe ga je ervoor zorgen dat je kennis up-to-date blijft?

Je hebt onvoldoende zicht op ontwikkelingen buiten je eigen bedrijf. Hier liggen duidelijk kansen voor de

Je hebt een behoorlijk beeld van wat er buiten je eigen bedrijf gebeurt. Door hier nog meer nadruk op te leggen, kun je in de toekomst beter inspelen op ontwikkelingen in je omgeving.

De omgeving kent nu geen verrassingen voor je. Hoe zorg je ervoor dat je ook in de toekomst een scherp beeld hebt van je omgeving?

Je producten zijn aan vervanging toe. Met je huidige aanbod zul je de komende jaren niet in staat zijn om concurrerend te blijven. Alle reden om in actie te komen!

De producten die je hebt zijn voldoende om mee te doen met de concurrentie, maar hiermee maak je niet het verschil. Er liggen kansen voor de toekomst.

Je producten zijn prima op orde. Concurrerend en niet eenvoudig na te maken. Hoe zorg je ervoor dat dit zo blijft?

Veel nieuwe concurrenten en klanten zijn steeds minder trouw. Alle reden om ervoor te zorgen dat klanten voor jou blijven kiezen.

Af en toe komen er nieuwe spelers op de markt. Dit stelt eisen aan je bedrijf, want zij zullen actief proberen onderscheidend te zijn. Tijd om in actie te komen om hen een stap voor te blijven.

Je markt is (nog) te lastig voor nieuwe, alternatieve aanbieders. Maar: dat dachten taxi’s, hotels en autofabrikanten ook. Hoe goed ben je voorbereid op dit scenario?