MGGA

Ondernemers verdienen meer

Regelmatig spreek ik mensen die meer uit hun bedrijf willen halen. Die verder willen komen, maar niet weten hoe ze dat moeten doen. Voor hen heb ik één advies: word ondernemer. Niet een ondernemer voor de KVK, nee een échte ondernemer. Iemand die risico’s neemt, iemand die nieuwe dingen probeert. Een ondernemer is iemand die vanuit zijn passie, zijn bevlogenheid werkt.

Om ondernemend te worden moet je het bestaande veranderen. Dat vraagt om lef en het is spannend. Want je weet wat je hebt, maar niet wat je krijgt.  Hieronder vijf elementen die bepalend zijn voor het ondernemerschap.

1. Is je business model nog van deze tijd?

We zien een verschuiving van bezit naar gebruik. Je kan het zo gek niet bedenken of het komt in een abonnementsvorm: bloemen, scheermesjes, marketingafdelingen enz. Het geeft voor de klant veel voordelen, voor een vast bedrag heeft hij het gemak van de dienstverlening. Ook voor de leverancier is het prettig, want je hebt zekerheid van inkomsten.
Nu pleit ik er niet voor dat iedereen alles in een abonnement moet aanbieden, zeker niet, maar ik pleit er wel voor om na te denken over de manier waarop je verkoopt.

Een ander mooi voorbeeld is Tesla, dat biedt via internet de auto’s constant updates. Zodat nieuwe functies beschikbaar komen, kom daar maar eens om bij andere merken.

2. Hoe belangrijk zijn je mensen?

Bedrijven die succesvol zijn hebben over het algemeen één ding gemeen: de mensen die er werken zijn heel belangrijk. Om goede service te kunnen bieden, moeten je mensen in staat zijn om zelf beslissingen te nemen, want iedere situatie is uniek. Een procedure is handig als leidraad, niet als mal waarmee alle problemen worden opgelost.

Onderscheidend vermogen door klantcontact
Wat kan jij doen om in contact te komen met je klant?

Geef je mensen vanaf het eerste moment vertrouwen of moeten ze het verdienen? Dit is een fundamenteel verschil in benadering van mensen. Mensen die het vertrouwen krijgen zullen autonomer werken, meer plezier hebben en een stapje harder lopen.  Ook dit vraagt lef maar levert zoveel op – namelijk medewerkers die hun ambitie en bevlogenheid kwijt kunnen in hun werk.

3. Welk verschil wil je maken?

Steeds meer bedrijven hebben een doel wat hoger is dan het maken van winst. Zij willen het verschil maken. Het zijn bedrijven die gericht zijn op het oplossen van maatschappelijke problemen. Het past ook in een trend, mensen willen niet alleen maar hun werk doen, ze willen ook de wereld een beetje mooier maken.

Als je een hoger doel kan koppelen aan je onderneming, dan krijgt alles wat je doet perspectief. Want je doet het niet alleen voor de winst, wat ongrijpbaar is voor veel mensen. Stel dat je hoger doel is om geen CO2 meer uit te stoten, zoals de firma Ammerlaan, dan heb je bij iedere investering, bij iedere aankoop je doel om geen CO2 meer uit te stoten voor ogen. Zo’n doel helpt ook bij de inkoop, bij de aanname van personeel etc.

4. Is de klant in beeld?

We kunnen er niet omheen, de klant is eindelijk belangrijk geworden. Na jarenlang vooral aandacht te hebben gehad voor de financiële zaken is de laatste jaren de klant weer in beeld. Hoe betrokken is de klant bij jouw onderneming? Heb je zicht op de wensen van de klant? Weet je waarom klanten afhaken? Wat zijn je verbeterpunten? Praat je met je klanten?

Hoe meer je de klant in beeld krijgt, hoe makkelijker het wordt om de impact op de klant te begrijpen. Ik heb zelf bij een verzekeraar een project gedaan. Daar was een van de onderdelen een brief voor de klant. Die brief was qua taal en inhoud alleen te begrijpen voor specialisten. En niemand vond het erg. Want de klant stond zo ver weg dat niemand meer doorzag wat de impact van deze brief op een klant is.

Een goede techniek om de klant een gezicht te geven is het gebruik van persona’s. Verzonnen personen die je levensecht invult.  Dit geeft “de klant” een gezicht.

Bij het zien van de foto hiernaast heb je waarschijnlijk direct een beeld van deze vrouw. Over leeftijd, woonplaats, opleiding etc. Als je dat beeld volledig invult met hobby’s, vrijgezel?, naam etc. Dan geef je deze persoon een gezicht. En die persoon kan heel nuttig zijn binnen je bedrijf. Want het is dan niet langer de vraag hoe de klant reageert op een brief. Maar de vraag is hoe Susan reageert op de brief.

5. Zijn je klanten nog wel je klanten

Spreek je nog wel de doelgroep aan die je denkt aan te spreken? Het is bekend dat klanten meegroeien met bedrijven.  Jongere generaties aan je binden is een kunst. Want voor je het weet ben je van een jongerenmerk een merk voor dertigers geworden. Niks mis mee, maar als je de rest van je organisatie er niet op inricht dan lopen de verwachtingen tussen jou en je klant uiteen. Onderzoek wie je doelgroep is, hier komen wellicht verrassende dingen uit.

Ondernemer is niet makkelijk – wel leuk. Door dingen te proberen krijg je nieuw elan in je bedrijf, neemt het plezier toe en blijf je relevant.

Wil je ondernemen maar weet je niet waar te beginnen? Neem gerust contact op om te kijken of MGGA je op weg kan helpen.