MGGA

Hoe word je net zo onderscheidend als de Kijkshop?

Zoals veel mensen heb ik me de afgelopen jaren afgevraagd hoe Kijkshop kon overleven. Ik ken geen enthousiaste Kijkshop-fans. Maar wat blijkt de afgelopen maanden is keihard gewerkt aan een nieuwe strategie. Afgelopen week donderdag stond er uitgebreid artikel over Kijkshop in het FD. Niet alleen geeft het inzicht in de veranderingen die men wil doorvoeren, ook de veranderkundige aspecten komen aan bod.

Wat blijkt? Er is een hele nieuwe strategie bedacht. En die strategie gaat niet uit van één van de bekende drie klantwaardeproposities (product leadership, operational excellence of customer intimacy). Nee, Kijkshop kiest voor wat De Witte en Jonker in hun boek ‘De kunst van veranderen‘ de strategie van community building noemen. Een platform waar consumenten aan andere consumenten verkopen, volgens Kijkshop.

De veranderaanpak

Opvallend is dat er niet gekozen is voor een aanpak van kleine op elkaar gestapelde veranderingen. De verandering is grootschalig. Dat is voor dit type veranderingen de beste aanpak. ‘Alles moet anders en daar is een andere mindset voor nodig’, anders gezegd verandering van de cultuur heeft de hoogste prioriteit. Mooi om te zien dat er duidelijk oog is voor het belangrijkste onderdeel van de verandering, de manier van denken en werken.

Het historisch besef bij Kijkshop is duidelijk aanwezig, het is van ouds een innovatief bedrijf, de producten achter glazen wanden, met weinig personeel was een vernieuwend concept in 1973. Door aan te sluiten bij het DNA van de organisatie is deze verandering veel kansrijker dan een verandering naar een strategie gebaseerd op de laagste prijs.

Ambitie

Kijkshop heeft ambitie: ‘het coolste en beste verkoopplatform voor consumenten’. Als verandermanager word ik daar gelijk enthousiast over. Dat is een klant die er echt voor gaat. Zij willen niet zomaar een online propositie neerzetten maar de beste en de coolste. Dat geeft gelijk richting aan de medewerkers, want bij alles wat zij doen, moeten zij rekening houden met de ‘beste en de coolste’.

Of de veranderingen die Kijkshop doorvoert een succes worden? Dat hangt van veel factoren af, maar de belangrijkste randvoorwaarden zijn ingevuld.

 

Onderscheidend vermogen

Kijkshop is na de veranderingen een bedrijf met een sterke propositie en een onderscheidend vermogen. Klanten weten waarom ze naar Kijkshop gaan. Veel bedrijven hebben niet zo’n sterke positie. Klanten kunnen de vraag ‘Waarom bent u klant bij…..?’ niet beantwoorden.  MGGA helpt bedrijven om een blijvend onderscheidend vermogen te ontwikkelen.

Wilt je net zo onderscheidend worden als de nieuwe Kijkshop? Neem dan contact op!

 

 

Joost Smaardijk

Ondernemen is veranderen, want de markt is altijd in beweging. Digitalisering biedt grenzeloze mogelijkheden, maar wat is wijsheid? Begin bij het begin: uw onderscheidend vermogen

Neem contact op met Joost