MGGA

Hoe bevlogen ben jij?

We kennen allemaal de mensen die altijd met plezier naar hun werk gaan, veel energie krijgen van hun werk, altijd de stap meer zetten, behulpzaam, productief en oplossingsgericht zijn. Deze mensen maken het verschil, deze mensen zijn bevlogen.

Bevlogenheid is een fenomeen wat lastig te grijpen is maar iedereen herkent het. Op plaatsen waar bevlogen mensen werken zijn de prestaties veel beter dan op plaatsen waar minder bevlogenheid is.

Organisaties met een hoog aantal bevlogen werknemers leveren 19 procent meer toegevoegde waarde aan hun stakeholders

De best presterende bedrijven hebben slechts 4,7% medewerkers die niet bevlogen zijn, de rest van Nederland heeft 19,8% niet bevlogen mensen.

Functies en afdelingen die dichtbij de klant opereren hebben gemiddeld de meeste bevlogen werknemers. De mate van bevlogenheid is overigens ook onafhankelijk van geslacht, leeftijd of omvang van de organisatie. Overal kom je bevlogen mensen tegen.

Test jezelf: Hoe bevlogen ben jij?

  1. Op mijn werk bruis ik van energie (V)
  2. Als ik werk voel ik me fit en sterk (V)
  3. Als ik ’s morgens opsta heb ik zin om aan het werk te gaan (V)
  4. Ik vind het werk dat ik doe nuttig en zinvol (T)
  5. Ik ben trots op het werk dat ik doe (T)
  6. Ik ben enthousiast over mijn baan (T)
  7. Mijn werk inspireert me (T)
  8. Als ik aan het werk ben vliegt de tijd voorbij (B)
  9. Als ik werk vergeet ik alle andere dingen om me heen (B)
  10. Wanneer ik heel intensief aan mijn werk denk, voel ik me gelukkig (B)

De eerste drie vragen zijn bedoeld om Vitaliteit te meten, de middelste vier vragen meten Toewijding en de laatste drie vragen Betrokkenheid bij het werk. De antwoordcategorieën zijn:

  1. bijna nooit
  2. af en toe
  3. regelmatig
  4. dikwijls
  5. altijd

Tel al je scores op en deel ze door 10. Nog preciezer is het om de scores per categorie op te tellen (Vitaliteit, Toewijding en Betrokkenheid) op te tellen en te delen door het aantal vragen van die categorie.  Zet je scores op de lijn hieronder en zie hoe bevlogen je bent:

1                         2                          3                           4                        5      

Bijna nooit         Af en toe             Regelmatig            Dikwijls               Altijd
Bevlogen           bevlogen             bevlogen               bevlogen            bevlogen

 

Bevlogenheid maakt het verschil voor je klanten. Organisaties die ruimte geven aan bevlogenheid en hierop sturen zijn organisaties die beter presteren, minder last hebben van recessie en een lager verzuim kennen.

De voordelen van bevlogenheid:

  • minder verzuim (-37%),
  • minder ongevallen (-49%)
  • minder kwaliteitsdefecten (-60%)
  • hogere klanttevredenheid (+12%)
  • hogere productiviteit (+18%) en
  • hogere winst (+16%).

Alle reden dus om bevlogen aan het werk te gaan. Als je een project start of een nieuwe manager benoemt, weeg dan de bevlogenheid mee. Want bevlogenheid werkt als een olievlek in organisaties. De cijfers spreken voor zich.

 

MGGA helpt organisaties die werk willen maken van hun onderscheidend vermogen. De onderscheidende factor bevlogenheid speelt hierbij een grote rol.