MGGA

Hoe betrek jij de klant bij jouw werk?

‘De klant’, het is nog steeds voor veel mensen een abstract begrip. Niet iedereen komt de klant tegen in zijn werk. Wat kan jij doen om de klant onderdeel te maken van jouw werk? Tips waarmee je direct aan de slag kan.

  • Vergroot het bewust zijn van de mensen om je heen

Heb je weleens aan je leidinggevende gevraagd “hoeveel procent van jouw tijd besteed je aan de klant?” Doel van deze vraag is niet om iemand verwijten te maken, het gaat om bewust zijn. Als het management de klant al niet in de agenda heeft staan, hoe vreemd is het dan dat de medewerkers dat ook niet hebben?

  • Praat er over – met je collega’s

Laatst sprak ik iemand die leiding geeft aan verpleegkundigen in een groot ziekenhuis. De verpleegkundigen kunnen niet zomaar vrijgemaakt worden om een dag lang na te denken over verbeteringen voor de patiënten. Daarom doen ze het dagelijks aan het einde van de dienst. Goede ideeën komen zo snel bij iedereen terecht en minstens zo belangrijk, het is iedereen duidelijk dat patiëntbeleving echt van belang is.

Plan daarom minstens wekelijks een kwartier in met je collega’s om te praten over wat je hebt gedaan voor je klant en bedenk samen manieren om het voor je klant nog beter te maken.

  • Schrijf er over – samen met de klant
    Twee mensen die samen een bericht schrijven

Heb je iets bijzonders gedaan voor de klant, heb je samen met de klant een innovatie gedaan? Deel het! Schrijf samen met de klant een artikel, deel het op social media en vergroot je zichtbaarheid. Klanten vinden het leuk om genoemd te worden in een artikel. Het succes straalt ook op hen af. En het geeft jou reden om contact te hebben met je klant, ook na het afronden van het project.

  • Haal een klant in huis

Bedrijven hebben kantoorruimte over, flexwerkers zoeken kantoorruimte. Waarom zou je dat niet combineren? Geef flexwerkers toegang tot je pand en laat ze gratis bij je werken. In plaats van huur aan hen te vragen, vraag je af en toe hun mening. Laat ze meedenken over ontwikkelingen die je aan het doen bent, over brieven die je naar klanten wil sturen. Over die dingen waar je normaal gesproken klanten niet naar vraagt omdat het te lastig te organiseren is. Centaal Beheer doet het al jaren, dus waarom zou jij het niet kunnen?

  • Tip 4 te lastig? Begin met een stagiair

Studenten zitten te springen om goede stageplaatsen en jij zit te wachten op  de mening van een buitenstaander, combineer die twee. Laat een stagiair de klantgerichtheid eens van binnenuit bekijken, het levert je gegarandeerd verrassende inzichten op. Hierbij kan het helpen om een a-typische student stage te laten lopen. Een student sociale wetenschappen zal anders tegen een verzekeraar aankijken dan een student commerciële economie.

 

Heb je zelf aanvullende ideeën of inzichten? Deel ze hieronder!