MGGA

Dertien in een dozijn? Vermijd de grauwe middelmaat!

Heb je dat ook weleens, dat je denkt: waarom zou ik klant worden van mijn eigen bedrijf? Er zijn er toch veel meer die precies hetzelfde doen als wij, maar dan beter en goedkoper? En wat te denken van al die nieuwe initiatieven, die zorgen voor nog meer concurrentie en dus nog lagere prijzen. Dit is een race naar de bodem!

Waarschijnlijk heb je al veel geprobeerd om de winstmarge op peil te houden. De kosten verlaagd, investeringen uitgesteld en gezocht naar een manier om aan klanten te komen. Maar dé oplossing is het niet. Hoe kom je uit deze negatieve spiraal?

Word onderscheidend!

Dat kan heel makkelijk. Als je voortaan altijd een paarse hoed draagt ben je anders, maar levert dat meerwaarde op voor je klant? Het gaat er niet om dat jij onderscheidend bent in je eigen ogen, maar in de ogen van de klant. Die moet je immers overtuigen. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk gaat het daar vaak mis.

We kennen allemaal wel voorbeelden van bedrijven die roepen dat ze zo anders zijn. Je kunt de radio niet aanzetten of je hoort een uitzendbureau dat ‘totaal anders’ is, want zij ‘luisteren naar hun klanten’ of ‘zijn zo gewoon gebleven’. Ja, dat is echt onderscheidend…

Nee, dat is niet onderscheidend. Onderscheidend zijn gaat over het toevoegen van waarde voor klanten. En waarde toevoegen voor je klanten, daar zijn veel bedrijven niet bewust mee bezig. Het is verleidelijk om naast blauwe schroeven ook gele schroeven te gaan verkopen. Er zullen best mensen zijn die heel blij zijn met gele schroeven, maar het is niet de manier om waarde toe te voegen voor je klant. Richt je op je klant in plaats van op jezelf.

Creëer vertrouwen

Ga dus aan de slag met de behoefte van de klant in plaats van met de vraag van de klant. Neem bijvoorbeeld hypotheekaanbieder Obvion. Zij hebben op hun website allerlei informatie staan voor als het financieel niet goed gaat. Dat geeft vertrouwen, want zij verplaatsen zich in de situatie waar de klant in kan komen te zitten. En het mes snijdt aan twee kanten, want betalingsproblemen voorkomen is in het voordeel van zowel de klant als van de hypotheekverstrekker.

Onderscheidend zijn in één dag?

Je kunt natuurlijk het geluk hebben om op een dag het ei van Columbus te bedenken. Hét idee waardoor de concurrentie op een straatlengte achterstand staat. Maar die kans is niet zo groot. Het onderscheidend worden is een traject waar je tijd en energie in moet steken. Here are the top of the most popular casual dating sites which ranked by a combination of continually updated number of users and many other reasons. You can reas there reviews and find the best. Maar ook een traject waar geweldige resultaten mee te behalen zijn. En: onderscheidend zijn betekent continu werken om onderscheidend te blijven.

Dit citaat kwam ik tegen op de website van een bekend bedrijf.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat het begrepen heeft, continu bezig met vernieuwing. Geen grauwe grijze middelmaat maar een bedrijf dat volop onderneemt en zich ontwikkelt. Deze tekst komt van de website van V&D.

 

MGGA helpt bedrijven door confronterende consultancy om de grauwe middelmaat te ontstijgen. Benieuwd hoe?
Lees hier meer over onderscheidend vermogen

Joost Smaardijk

Ondernemen is veranderen, want de markt is altijd in beweging. Digitalisering biedt grenzeloze mogelijkheden, maar wat is wijsheid? Begin bij het begin: uw onderscheidend vermogen

Neem contact op met Joost