MGGA

Cultuurverandering – maak jij het verschil?

“Concurrenten kunnen bijna alles van jouw organisatie kopiëren – inclusief de strategie, producten en systemen – behalve de effectiviteit van je mensen. Cultuur is het ultieme onderscheidende vermogen”Talent is overrated Geoff Calvin

 

Het ultieme onderscheidend vermogen – je cultuur. En juist daarop heb je veel invloed. Want de cultuur dat bij jij!

Veel bedrijven hebben het al geprobeerd, via grootschalige programma’s de cultuur veranderen. Er worden prachtige instrumenten gebruikt, presentaties gehouden, sessies belegd en het resultaat? Sceptische medewerkers, teleurgesteld management en een hoop kosten. Want cultuur veranderen lukt niet op die manier.

 

Tips voor het veranderen van de cultuur in jouw organisatie

  • Begin kleinschalig.

Bepaal welk gedrag nodig is om succesvol te zijn, maak dat je eigen gedrag. Zoek vervolgens mensen in je omgeving die ook op die manier te werk willen gaan. Omdat je samen succesvol wilt zijn. Het verschil wat één persoon kan maken is groot. Een mooi voorbeeld geeft Obama hier in een krachtige toespraak.

  • NOODZAAK

Ik heb al veel directeuren meegemaakt die bevlogen toespraken hielden over de noodzaak om te veranderen. Mensen die er echt in geloven dat het ideaal wat zij voor ogen hebben het beste is voor de onderneming. Als ik bij zo’n toespraak ben let ik altijd op wat de impact is op de toehoorders. Die impact is veel kleiner dan verwacht.  Mensen hebben stiekem toch de illusie dat als zij een boodschap overbrengen dat iedereen daarna dolenthousiast opspringt en je plannen omarmt. Het tegendeel is vaak het geval, mensen horen het aan en gaan over tot de orde van de dag. Want jouw boodschap is het zoveelste verhaal dat dingen anders moeten, maar de realiteit van de werkvloer? Die verandert er niet door.

“Ik heb ooit een directeur bevlogen horen vertellen over de noodzaak om de interne samenwerking te verbeteren, want alleen dan kon het bedrijf de kwaliteit leveren die nodig was om echt te excelleren. Dat was nodig want er was een grote order binnengehaald die het uiterste van het bedrijf zou vergen. Helaas bleef het hier bij, de boodschap werd slechts 1x verteld en daarna was het over tot de orde van de dag. Hoe goed het verhaal ook is, dit is niet de vonk voor de blijvende verandering.”

Wees daarom niet te snel er van overtuigd dat mensen je boodschap gehoord, begrepen en omarmd hebben. Het is haast onmogelijk om de noodzaak te veel onder de aandacht te brengen.

  • Positief

Je wilt iets veranderen om het beter te maken. Dat is iets positief, communiceer dan ook positief. Door te benoemen wat goed gaat, creëer je een positieve sfeer rondom de verandering. Wat goed werkt is om wekelijks de goede voorbeelden te benoemen. Een zeepkist sessie klinkt spannend maar werkt heel inspirerend. Als je het goed doet. Door wekelijks aandacht te geven aan meest positief opvallende medewerker laat je zien dat mensen echt het verschil maken.

  • Beloon het goede gedrag – stuur daar ook op.

Als je ander gedrag wilt, dan moet je daar ook op sturen. Als je de targets niet veranderd, zal niemand ander gedrag gaan vertonen, want het huidige gedrag was nodig om de targets te halen. Als je die niet verandert, hoe kan je dan verwachten dat mensen anders gaan werken? Mooi voorbeeld ING die stuurt op geluk en tevredenheid en veel minder op omzet.

  • Voorbeeld gedrag.

Hoe kan je van een ander verwachten dat hij ander gedrag vertoond als je zelf je gedrag niet aanpast? Als je leiding geeft aan een verandering, dan moet je voorbeeld gedrag heel duidelijk zijn. Geef ook toe dat je soms fouten maakt, zie punt 7. Voorbeeld gedrag zit in hele kleine dingen. Leg je gedrag onder het vergrootglas en je ziet hoe het op anderen overkomt. Vraag mensen om feedback. Hier vond ik hele nuttige tips voor succesvol voorbeeldgedrag.

  • Lange termijn

Veranderd gedrag is niet binnen een maand succesvol. Maak een lange termijnplanning. Neem als periode bijvoorbeeld 24 maanden. De eerste maanden vul je concreet in met acties en welke resultaten je behaald wilt hebben. Naar mate je verder in de tijd komt zal je minder specifiek kunnen zijn. Minstens maandelijks evalueer je het plan, loop je op schema, moet je bijsturen? En welke actie ga je de komende periode inzetten. Want het concretiseren van het plan moet continu gebeuren, anders is het plan niet meer dan vulling van de bureaula.

  • Fouten maken mag, ze vieren niet!

Iedere verandering gaat met vallen en opstaan, daarbij is het niet erg om fouten te maken. Wel om de fouten te vieren. Geef toe dat het fout was en pak de draad op waar je gebleven was.

  • Succes moet je vieren.

Dat voelt ongemakkelijk. “Want we doen gewoon ons werk”. “En leuk dat het goed ging, maar we zijn er nog niet” enz. Sta af en toe even stil bij het succes, kijk waarderend terug, deel complimenten uit. Tot slot: 29 tips om succes te vieren

Als je op deze manier met de cultuur van je onderneming bezig gaat zal je merken dat er een verandering op gang komt. De cultuur, de mensen, de manier van werken dat is het echte onderscheidende vermogen. Met een stimulerende cultuur waarin ambitie en bevlogenheid een plaats hebben, kan je de strijd met iedere concurrent aan.

 

Wekelijks op de hoogte worden gehouden van de nieuwste inzichten in onderscheidend vermogen? Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je mist geen bericht meer!