MGGA

7 simpele tips voor meer klantwaarde

Bevlogenheid maakt het verschil tussen tevreden klanten en klanten die dolenthousiast zijn. Klanten die tevreden zijn vertellen misschien over je op een feestje. Dol enthousiaste klanten praten over je, delen hun ervaringen op Facebook en zijn ambassadeurs van je bedrijf. Bevlogen bedrijven presteren beter, medewerkers zijn tevreden, er is minder verloop en klanten zijn enthousiast. Bevlogenheid alleen is niet genoeg zet het om in klantwaarde met deze zeven simpele tips.

 

7 tips voor meer klantwaarde – vanuit bevlogenheid.

  1. Help klanten om hun doel te bereiken

Als je klanten helpt om hun doel te bereiken, dan ben je niet meer bezig met jezelf. Dan ben je gericht op het doel van je klant. Het doel van je klanten willen bereiken verruimt je blik en legt je focus buiten je eigen organisatie.

 

  1. Luister echt naar je klanten

Natuurlijk praat je al met je klanten, want je wilt weten hoe het met hun gaat en hoe ze je dienstverlening ervaren.

Praat niet alleen met je klanten, maar luister echt. Organiseer momenten om met klanten in gesprek te gaan. Doe dat regelmatig want de wensen van de klant van vandaag zijn anders dan een jaar geleden. Als je de doelen van je klant wilt halen, moet je wel weten wat zijn doelen zijn. Als je klant ambitie heeft, dan zullen de doelen ook steeds hoger worden.

 

  1. Probeer het altijd beter te doen

Het altijd beter willen doen is de beste manier om veranderbereid te zijn. Het altijd beter willen doen zorgt ervoor dat je steeds blijft zoeken naar manieren om nog beter je klant in staat te stellen om zijn doelen te bereiken. Je bent immers onderdeel van de ambitie van je klant.

Walt Disney said, “Just do your best work – then try to trump it.”

 

  1. Geef fouten toe

Niet alles gaat altijd goed. Sterker nog, als je probeert het steeds beter te doen, dan zal het zeker weleens mis gaan. Geef je fouten toe, direct en eerlijk. Proactief communiceren over fouten is misschien wel de beste manier om met fouten om te gaan. Je wilt jezelf ontwikkelen, dus mogen dingen mislukken. Leer van je fouten, praat er over. Je bent niet de enige die fouten maakt er is een heel museum aan gewijd.

 

  1. Laat klanten zich gewaardeerd voelen

De relatie die je met je klanten hebt is niet alleen voor de klant van belang. Jij bent ook blij met je klanten. Laat je klanten merken dat je blij bent met ze. Dat je ze waardeert, dat je hun mening op prijs stelt. Dit zorgt voor een wederzijdse band – loyaliteit.

 

  1. Reageer snel, doeltreffend en overtref de verwachtingen van de klant

Als een klant contact opneemt zorg dan dat je snel reageert. Niets is zo vervelend als bedrijven die pas na lange tijd reageren. Het ijzer smeden als het heet is. We zijn gewend aan snelle responstijden en goede service. Als een klant contact opneemt is dat hét moment om je klant te verbazen. Door een stap extra te zetten, verbaas je de klant en maak je een blijvende indruk.

 

  1. Bevlogenheid gaat niet over getallen

Als je weet wat zorgt voor loyaliteit, betrokkenheid waarmee je het verschil maakt dan kan je je inspanningen richten op die onderdelen waarmee je het verschil maakt voor je klanten. Dat is iets anders dan je richten op een getal, zoals je NPS of een andere KPI.

 

Bevlogenheid is het echte onderscheidende vermogen. Het mooie is, het zit in ieder van ons. Het is aan jou om het er uit te laten komen.

 

Niks missen over onderscheidend vermogen? Laat hieronder je mailadres achter en wekelijks krijg je de nieuwste inzichten in je mailbox.

Joost Smaardijk

Ondernemen is veranderen, want de markt is altijd in beweging. Digitalisering biedt grenzeloze mogelijkheden, maar wat is wijsheid? Begin bij het begin: uw onderscheidend vermogen

Neem contact op met Joost